.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بررسی آخرین تحولات انتخاباتی
از انتخابات ریاست جمهوری چه خبر؟

 کمتر از یک سال به آغاز ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده و هرچند همه گروه های سیاسی شروع فعالیت های انتخاباتی را انکار می کنند اما شواهد نشان می دهند آرايش گروه‌هاي سياسي به‌تدريج در حال شكل گرفتن است و وحدت و ائتلاف دغدغه مشترك هر دو جناح سياسي رقیب یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان است.
در هر حال با وجود این که به نظر می رسد اقبال عمومی مردم با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی به سمت اصولگرایان است اما در این میان اصلاح طلبان نیز بیکار نیستند و رای زنی ها برای انتخاب کاندیدای اصلاح طلب در محافل سیاسی ادامه دارد.
 

آخرین وضعیت انتخاباتی اصلاح طلبان

در حالی که در محافل سیاسی از محمدعلي نجفی و محمد رضا عارف به عنوان کاندیدا های احتمالی اصلاح طلبان نام برده می شود، نجفی از تشكيل مثلث اصلاح‌طلبي در انتخابات آينده رياست‌جمهوري خبرداده و گفته : خاتمی، نوری و موسوی خوئینی‌ها که هر کدام نمایندگی یک یا چند گروه اصلاح‌طلب را برعهده دارند باید با یکدیگر به توافق برسند و مدیریت اصلاح‌طلبان را در انتخابات آتی برعهده بگیرند.

نجفي در این تحلیل همچنين خاطرنشان کرد: این سه نفر هر کدام سخنگو و نماینده جریان‌های اصلاح‌طلب هستند و اگر به توافق برسند 90 درصد اصلاح‌طلبان در آن صورت توافق کرده‌اند و مسائل حل می‌شود.

اين عضو كارگزاراني شوراي شهر تهران با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در حال حاضر تشکیلات لازم را ندارد، گفت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند به‌عنوان یک جریان سیاسی در صحنه حضور داشته و کار خود را شروع کنند اولا نیاز دارند یک اتاق فکر برای استراتژی‌های لازم را طراحی کنند و ثانیا یک تشکیلات که بتوانند در آن چارچوب فعالیت سیاسی خود را دنبال کنند.

از سوی دیگر، محمدباقر ذاکري،عضو حزب اعتماد ملي بر این اعتقاد است که محور بودن يک فرد بحثي انحرافي است چرا که مشکلات را حل نمي کند و محور قرار دادن يک فرد دموکراتيک نيست.

وی همچنین از بروز اختلاف شدید بین اصلاح طلبان خبر داده و گفته: زماني که اصلاح طلبان در رأس قدرت بودند اختلافات شديدي ميان آنان وجود داشت و در انتخابات رياست جمهوري آينده نيز اختلاف ميان آنان بيشتر از گذشته خواهد بود.

عباس عبدي، عضو ارشد جريان اصلاحات نیز با ظهار مخالفت با کاندیداتوری احتمالی خاتمی و عبدالل نوری در این خصوص گفت: اصلاحات خودرويي نيست كه بتوان هر روز براي آن راننده‌اي تعيين كرد.

از سوی دیگر در اردوگاه اصولگرایان نیز ، محمد رضا باهنر تحلیل جالبی از وضعیت اصولگرایان در انتخابات ارائه کرده است.

پیش بینی باهنر از انتخابات و وضعیت جامعه مهندسین

دبيركل جامعه اسلامي‌مهندسين درباره نحوه حضور جريانات سياسي در انتخابات آينده رياست‌جمهوري پيش‌بيني كرد كه رقابت‌ها در اين انتخابات به صورت سه‌قطبي باشد.

از سخنان باهنر چنین بر می آید که وی به وحدت اصولگرايان خوش‌بين نيست چرا كه وي معتقد است با توجه به اينكه اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم با دو گفتمان وارد شدند شايد قدري سخت باشد كه اين دو گروه بتوانند با هم براي انتخابات رياست‌جمهوري به جمع‌بندي برسند.

بر همين اساس، نايب رئيس مجلس هشتم از «رقابت سالم» اصولگرايان و «انتخابات سه‌قطبي» سخن به ميان آورد و گفت : اگر دوستان چارچوب اصولگرايي را قبول داشته باشند و اخلاق سياسي، اخلاق شكست و اخلاق پيروزي را رعايت كنند مي‌توانند طي همين گفتمان خود فعاليت‌هاي انتخاباتي‌شان را شروع كنند.

از سوی دیگر احمد نیک فر، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در حالی که بر رسیدن به وحدت تاکید می کند اما در آخر نظر باهنر را تایید می کند.

وی در این خصوص گفته که اصولگراها برای ریاست جمهوری باید به یک فرد برسند. اما تاکید کرده: معرفی کاندیدای واحد میان اصولگرایان را بعید می دانم.

پایداری ها از چه کسی حمایت می کنند؟

اما از پایگاه اصولگرایان دولتی که بیشترین آنها را اعضای جبهه پایداری تشکیل می دهند، نیز اخبار جالبی به گوش می رسد.

محمد جواد ابطحي یکی از اعضای جبهه پایداری در اظهاراتي جالب توجه از وحدت اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري سخن گفته است.این در حالی است که نظر اعضای جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم بر وحدت اصولگرایان نبود و در واقع بسیاری آنها را عامل اصلی وحدت شکنی می دانند.

ابطحي براي تشريح مواضع جبهه پايداري در ارتباط با ورود جريان اصولگرايي به انتخابات رياست‌جمهوري گفت: اگرچه جريان اصولگرايي در انتخابات مجلس نهم نشان داد، بعضي اختلاف سلايق، به برخي اختلاف مواضع فكري برمي‌گردد، اما همچنان در عرصه حضور فعال‌تري دارند و خواهند داشت و تلاش دارند با توجه به تجربيات مجلس نهم به وحدت برسند و كانديداي خاصي را معرفي كنند.

این درحالی است که اسماعيل کوثري، نماينده مردم تهران خبر داده که جبهه پايداري از کانديداتوري حداد عادل حمايت نمي کند .وی حمايت از سعيد جليلي به جاي حدادعادل در انتخابات رياست جمهوري را برنامه جبهه پایداری دانسته است.

ازسوی دیگر اما فاطمه آلیا عضو دیگر جبهه پایداری هر چند حمایت از جلیلی را رد نمی کند اما آن را منوط به معرفی کاندیداها می داند.

وی در این خصوص گفت: سعید جلیلی رسما جايي اعلام نکرده که کانديداي رياست جمهوري مي شود يا خير اما در کامنت هايي که بعد از مذاکرات 1+5 ديده مي شد از ايشان تعريف هايي صورت مي گرفت که شخصيت مثبتي هستند و در واقع ازاين طريق از کانديداتوري وي حمايت هايي شده است اما در جبهه پايداري پس از اعلام موجوديت جليلي به صورت رسمي و بررسي هاي لازم درباره ايشان و ديگر کانديداها تصميم گيري مي شود.

از موتلفه چه خبر؟

در این میان حزب موتلفه نیز بیکار ننشسته است و اسدالله بادامچيان، قائم مقام دبير كل حزب موتلفه اسلامي از معرفی یک موتلفه ای به مردم برای انتخابات خبر داده است.

وی گفته : حزب موتلفه روي هيچ فرد مشخصي تاكنون وارد صحبت نشده است اما آنچه مشخص است يک موتلفه اي را به عنوان کانديداي انتخاباتي به مردم معرفي خواهيم کرد.

اما محمدجواد آرین منش عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از عدم وجود احزاب گلایه کرده است. وی در این خصوص گفت: نتیجه عدم وجود احزاب فراگیر و بزرگ ظهور فردی بی صلاحیت و بدون پشتوانه سیاسی در انتخابات می شود که در برابر کسی پاسخگو نیست.

وی همچنین تاکید کرده که تعدد کاندیداها موجب سردگمی مردم می شود و احزاب روی نامزد اصلح به توافق برسند .

***

به این ترتیب هر چند گروه های سیاسی با چراغ خاموش فعالیت های انتخاباتی خود را اغاز کرده اند اما به نظر می رسد تنور انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد مورد انتظار داغ شود./شفاف


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.323 seconds.